Ter afsluiting van het Koploperproject in Oosterhout (Brabant) gingen we afgelopen dinsdag met de hele groep deelnemers op excursie naar Rotterdam, waar we inspiratie opdeden bij twee bedrijven die op duurzaamheidsgebied al veel sporen hebben verdiend. Aan het eind van de excursie werd de Koploperprijs uitgereikt aan William Vermeulen van Vermeulen Catering.
In alle vroegte kwamen de deelnemers aan het Koploperproject bij elkaar bij Martens aan de Statendamweg, om met de bus te vertrekken naar Rotterdam. De eerste bestemming was de Brandstore van Secrid, fabrikant van hele gave portemonnees (wallets). Robin Foolen, Lead Sustainability & Innovation bij Secrid ontving de Koplopers en vertelde over de holistische benadering van het bedrijf, waarbij met alle aspecten van duurzaamheid rekening wordt gehouden. Zo worden alle producten zoveel mogelijk lokaal, maar altijd binnen Europa gemaakt, waardoor transportafstanden kort blijven. De assemblage gebeurt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en de producten zijn zo goed mogelijk repareerbaar gemaakt. In de ontwerpfilosofie wordt de ecologische impact van begin tot eindpunt gemeten en steeds kleiner gemaakt. Ze zijn continu op zoek naar verbeteringen, nieuwe materialen etc. Dat noemen ze 'ecologische evolutie'. Secrid is een B Corp bedrijf en maakt jaarlijks een Impact Report. Veel meer over duurzaamheid bij Secrid vind je op hun website.
Vervolgens vertrokken we naar de productielocatie van Verstegen Spices & Sauces. Marianne van Keep, zelf ook wonend in Oosterhout, heette de groep welkom. Zij is Chief Sustainability Officer, landelijk MVO-manager van het jaar 2021 en verder een echte spin het web op het gebied van duurzaamheid, zeker binnen de branche. Ook is ze bestuurslid van Theater De Bussel, een van de Koplopers in deze groep. Marianne vertelt dat CEO Michel Driessen overtuigd is van het belang van duurzaamheid en daarin zeer gedreven en gepassioneerd is. Het is een drijfveer in alles wat hij doet. Daarin loopt hij soms ver op de troepen vooruit, maar dat maakt wel dat Verstegen op dit moment in de markt echt onderscheidend is. Het duurzaamheidsbeleid van Verstegen rust op vier peilers: Planet, People, Profit en Participation. Daarin zijn ook de SDG's ondergebracht. Met grondstoffen vanuit de hele wereld en een paar honderd producten is de supply chain heel complex. Door middel van blockchain wordt er nu aan gewerkt om deze hele keten transparant en verantwoord te maken. De ambitie is dat 100% van de kruiden en specerijen uit duurzame landbouw komen. Daarvoor zijn diverse programma's opgezet. Ook wil Verstegen een klimaatneutrale organisatie zijn, werken ze aan duurzame verpakkingen en nog veel meer. Ook Verstegen publiceert een jaarlijks MVO-verslag. In de komende tijd gaat veel aandacht uit naar de komende rapportageverplichting van de EU, de CSRD. Lees meer op hun website.
Tot slot was het moment aangebroken voor de uitreiking van de Koploperprijs in deze groep. Om de spanning wat op te voeren werd eerst nog een kort filmpje vertoond, waarvoor alle Koplopers een kort vlogje hadden aangeleverd, waarin ze uitleggen wat ze aan duurzaamheid doen en wat ze van het Koploperproject vonden. Bekijk hier het filmpje.
Alle Koplopers hadden voor deze prijs een communicatieopdracht ingeleverd, waarin een fictieve opdrachtgever vraagt naar hun duurzaamheidsbeleid. Voor de gelegenheid was Henk Krols van De Groene Pluim (een stimuleringsprijs voor duurzame ondernemers) gevraagd om de inzendingen te beoordelen. Samen met Jaap de Vries van het Koploperproject reikte hij de prijs uit aan William Vermeulen van Vermeulen Catering.
Volgens Henk zijn alle deelnemers 'groene pluim-waardig', maar waren er een paar inzendingen die er echt bovenuit staken. De grote stappen die Vermeulen gedurende het project heeft gemaakt, gaven uiteindelijk de doorslag. Naast allerlei praktische stappen, zoals het gebruik van lokale en seizoensgebonden producten, energiebesparing, duurzame verpakkingen en stimuleren van vitaliteit van medewerkers, lanceert William naar aanleiding van het project in januari een nieuw cateringsconcept 'Bewuste Keuze', waarmee klanten bewust gemaakt worden van alle duurzame mogelijkheden.
William: "wat ik nuttig vond aan het Koploperproject, waren de verhalen van de ondernemers en de tools die we kregen. Dat was voor ons ook een eyeopener, van waar we staan en waar we naar toe willen".
De Koploperprijs bestaat uit een duurzaam gekweekt fruitboompje van een oud ras, dat symbool staat voor duurzaam ondernemen als continu groeiproces. We hopen dat William en zijn medewerkers er nog lang de vruchten van mogen plukken! Tot slot kregen alle Koplopers hun Koplopercertificaat en gingen we geïnspireerd met de bus terug naar Oosterhout!
Het Koploperproject in Oosterhout is een samenwerking tussen de Stichting Oosterhout SDG Lokaal, Van Oers Accountancy & Advies en DZyzzion, initiatiefnemer en landelijk uitvoerder van de Koploperprojecten. Het project is financieel mede mogelijk gemaakt door de gemeente Oosterhout.
Comments