top of page

SRA accountantskantoren worden Koploper

''Alle 375 SRA-kantoren moeten doorpakken als het gaat om verduurzamen. We kunnen niet achterblijven. We moeten onze verantwoordelijkheid nemen. Voor onszelf, maar vooral voor onze klanten, want daar zitten de risico’s en kansen als het gaat om de energietransitie.''

Dit zegt Dominique Aarts, adviseur duurzaamheid en innovatie van Van Oers accountancy en advies. Dit kantoor was een van de deelnemers aan het SRA-Koploperproject, een acht maanden durend traject waarin dertien SRA-kantoren aan de slag zijn gegaan met verduurzamen in brede zin en tevens hebben nagedacht over of een begin hebben gemaakt met innovatieve dienstverlening naar klanten.


De deelnemers aan het Koploperproject SRA met hun Koplopercertificaat
De deelnemers aan het Koploperproject SRA met hun Koplopercertificaat

Gedurende het traject kregen de Koplopers een uitgebreide nulmeting, stelden ze een praktische duurzaamheidsagenda op en leerden hun communicatie over duurzaamheid te verbeteren. In een aantal bijeenkomsten deelden ze hun resultaten en ideeën. Zo ontstond geleidelijk steeds meer enthousiasme om concreet aan te slag te gaan met duurzaamheid, zowel binnen het eigen kantoor als om hun klanten te gaan bijstaan.


In de bijeenkomst, die plaatsvond op een duurzame locatie - Dynahouse in Nieuwegein - gaf Jaap de Vries, die de deelnemers begeleidde, een korte recapitulatie van het traject en zijn ervaringen met deze groep enthousiaste Koplopers. Leonie Derksen van SRA presenteerde de uitkomsten van de evaluatie. Daaruit bleek dat alle deelnemers tevreden tot zeer tevreden zijn met hun deelname aan het project.


Daarna gaf auteur Jeroen Horlings een inspirerende presentatie over duurzame mobiliteit, waarin hij vooral veel misvattingen en vooroordelen over elektrisch rijden rechtzette. Voor accountants is dit een belangrijk thema, aangezien mobiliteit zo'n 65% uitmaakt van de CO2-footprint van de deelnemende kantoren, zo bleek uit de nulmeting. Een enkel kantoor reed al vrijwel volledig elektrisch. De anderen gaan hier nu ook snel meer werk van maken.


Julian Jonker en Lynn Pennings van Qwintess met de Koploperprijs
Julian Jonker en Lynn Pennings van Qwintess met de Koploperprijs

Tenslotte was het de beurt aan bestuurslid Harry Marissen (die zelf eerder al eens de Koploperprijs won met zijn eigen kantoor Harrier) om de Koploperprijs uit te reiken aan de Koploper die de communicatieopdracht van het project het meest overtuigend maakte. De prijs ging naar Julian en Lynn van Qwintess uit Noordwijk, die verrast, maar ook zichtbaar blij waren met de prijs.


Alle deelnemers ontvingen het Koplopercertificaat.


De volgende kantoren deden mee: Eshuis Accountants en Belastingadviseurs, Van Oers accountancy en advies, JAN© Accountants en Adviseurs, Van der Lans & Van der Leek Accountants en Adviseurs, Qwintess, Lansigt accountants en belastingadviseurs, ESJ Financial Engineering, Verstegen Accountants en Belastingadviseurs, HLB Blömer accountants en adviseurs, HLB Witlox Van den Boomen en Visser & Visser Accountants-Belastingadviseurs, Bentacera en CROP.


Lees verder op de website van SRA.


Meer weten over het Koploperproject? Kijk dan op www.koploperproject.nl.



תגובות


bottom of page