De transitie naar emissieloos vervoer kent veel uitdagingen. Daarover spraken 33 alumni-Koplopers gisteren tijdens de Het KANNN beter sessie. De vraag “Hoe kan ik mijn mobiliteit slim verduurzamen?”, van Koploper Rob Gulmans, zorgde voor mooie gesprekken en discussies.
“We gaan van een situatie die niet meer werkt, naar een situatie die nog niet (helemaal) werkt”, aldus dagvoorzitter Kyra Luijters. En dat betekent lastige keuzes. “wat is de toekomst: elektrisch, waterstof of wat anders?” en “wat is vanuit de ondernemer gezien nu de meest slimme oplossing?” waren enkele van de vele vragen die gesteld werden.
We doken eerst de inhoud in. Jeroen Horlings , Gilbert Hageman en Jerry Broertjes namen ons tijdens hun presentaties mee in hun visie op toekomstige mobiliteit.
Meer dan 40% van de nieuwe auto’s heeft een stekker. Toch denken veel mensen dat elektrisch rijden ook vervuilend is. En natuurlijk is de productie van de auto’s en de accu’s niet zonder impact. Maar deze impact is vele malen lager dan rijden in diesel- en benzineauto’s, legt tech journalist Jeroen Horlings uit. Hij gaat in op een aantal veelgehoorde misverstanden over elektrisch rijden. Zo hoor je vaak “waterstof is de toekomst”. Jeroen legt uit wat voor uitdagingen waterstof kent. Zowel in productie, opslag, distributie, infrastructuur, efficiëntie en kosten. Waterstof zal voor hele specifieke doeleinden zeker een rol spelen in mobiliteit, maar het overgrote deel zal batterij-elektrisch zijn. Een ander misverstand: “accu’s zijn voor vrachtwagens veel te zwaar”. Ook dat blijkt heel erg mee te vallen, omdat veel andere zware componenten niet meer nodig zijn. Ook worden accu’s steeds lichter. Die leveren ook veel voordelen op qua ruimtegebruik en rijgedrag. Vrachtwagens en busjes lopen qua technologie nog achter op personenauto’s. Maar daarin zullen de aankomende jaren flinke stappen gemaakt worden, aldus Jeroen.
Er is geen standaard en eenduidig antwoord op wat slim is om je mobiliteit te verduurzamen, want iedere ondernemer heeft zijn eigen verhaal en behoeften. Maar een kijkje in elkaars keuken zorgt voor inspiratie. Daarom delen Gilbert en Jerry wat er op dit gebied speelt bij Friesland Lease en Scania Rinsma.
Gilbert vertelt dat bij Friesland Lease ondertussen meer dan 40% van de personenauto’s en 25% van de bedrijfswagens elektrisch is. In 2025 hebben veel steden zero-emissie zones. Dit vraagt dus om actie voor veel bedrijven. De aankomende jaren wordt er daarom een exponentiele groei verwacht. Maar dan ben je er nog niet. Om de mobiliteit slim te verduurzamen gaat Friesland Lease voor:
- 100% elektrische auto’s
- slim laden op de zaak of thuis
- leasefietsplan voor alle medewerkers
- belonen van duurzaam en gezond reisgedrag
- Vandaag nog voldoen aan CO2-rapportage en CSRD
Ook Scania werkt hard aan duurzamer vervoer, vertelt Jerry. Nu al rijden er veel hybride Scania-vrachtwagens, die in de stad overschakelen op elektrisch. Maar ook de eerste 100% elektrische vrachtwagens zijn er al. Ze werken toe naar 4,5 uur rijden, drie kwartier laden en dan weer 4,5 uur rijden.
De veranderingen en ontwikkelingen in deze transitieperiode gaan zo ontzettend snel. Veel alumni-koplopers zitten daardoor met vragen. Na de presentaties gingen Jeroen, Gilbert en Jerry ieder met een groep Koplopers de diepte in om samen te discussiëren over deze vraagstukken.
Veel vragen over elektrisch vervoer gingen over kosten, tijd en beschikbaarheid van laadcapaciteit. Er zijn nu al veel laadpunten onderweg en er komen er steeds meer bij. Ook worden ze geüpgraded, zodat laden steeds sneller gaat. Dat is een mooie ontwikkeling. De allernieuwste elektrische auto’s kunnen zelfs terugleveren. Prachtig, maar ook dat zorgt weer voor dillema’s. Want tijdens je zakelijke kilometers kun je de accu opladen, die je thuis ’s avonds kunt leegtrekken voor eigen gebruik. Hoe ga je daar mee om? Daar moet allemaal nog weer iets voor bedacht worden.
Kortom, nog veel vragen en dat zal in deze transitieperiode ook nog wel even zo blijven. De inhoud en gesprekken tijdens deze sessies waren erg nuttig en hebben veel Koplopers toch weer iets verder geholpen. Een bijzonder geslaagde bijeenkomst dus van Het Koploper Alumni Netwerk Noord-Nederland, die werd afgesloten met een gezellige borrel.
Iedereen bedankt voor de aanwezigheid!
Wil jij op de hoogte blijven van Het KANNN en aankomende bijeenkomsten en events? Volg Het KANNN op LinkedIN.
De Het KANNN beter sessie werd mogelijk gemaakt door Koplopers Quercus Boomexperts, Scania Rinsma, Friesland Lease, DZyzzion en de Hanzehogeschool.
Nabrander: na afloop kwam Rob Gulmans nog met dit toepasselijke artikel over elektrisch rijden bij hoveniersbedrijven.