Wist je dat Groningen een kraamkamer van Koplopers in duurzaam ondernemen is? Zij pakken de rol van inspiratiebron, innovatie-partner of duurzame versneller in de regio graag op. Aan twee van deze Koplopers brachten we een bedrijfsbezoek met de Koplopergroep Stad & Ommeland.
Frans Muller Benelux
Het bezoek begon met een ontspannen lunch aan de lange tafel in het hoofdkantoor van Frans Muller Benelux, gevestigd aan het Winschoterdiep. Deze Koploper levert accessoires en onderhoudsproducten voor schoenen aan meer dan 3500 retailers in de Benelux. Het familiebedrijf bestaat al meer dan 150 jaar en is inmiddels van vader op zoon overgegaan op de 6e generatie, in de persoon van Rutger Muller. En daar zie je nog de stille getuigen van zoals het eerste bode-wagentje waarmee de vertegenwoordigers op pad gingen en de schoenpoets-stoel.
Inmiddels is het hart van dit supermoderne bedrijf een gedigitaliseerd distributiesysteem waarmee via de kassa’s (IDI), winkelvoorraden direct in het magazijn in Groningen worden uitgelezen. Er gaat geen minuut verloren in de orderverwerking en dus hoeven winkels nooit meer nee verkopen. Frans Muller geeft bovendien trainingen aan winkelpersoneel over adequaat onderhoud van schoenen. Het bedrijf besteedt veel aandacht aan de verduurzaming van de eigen bedrijfsprocessen, productlijnen, verpakkingen en fournituren. Grondstoffen worden in Noord-Nederland verwerkt tot hoogwaardige verzorgingsproducten, waarvan het merk ‘Collonil’ de bekendste is.
Onder het motto We Care for Shoes, wil Frans Muller schoenen een langer leven geven. Rutger is zelf ook steeds op zoek naar duurzamere producten voor het assortiment. Zo liet hij circulaire schoenlepels maken van op Terschelling gejutte visnetten en plastic. Ook aanwezigen kregen een 'Koploper sneak peek' mee van een nieuw verzorgingsproduct in een pompflacon: Shoe Sustain, op waterbasis, plantaardig, biologisch afbreekbaar, niet-giftig en vrij van PFAS en drijfgassen.
P&P Projects
Het tweede bezoek ging naar P&P Projects op bedrijventerrein Zuidoost. Daar werden we verrast met circulair ontworpen mode en kleding, bureau-artikelen, cadeau- reis- interieur- en keukenartikelen die als relatiegeschenken of ter promotie door organisaties, op festivals in winkels en door bedrijven worden verkocht of cadeau gedaan. De variaties en materialen zijn eindeloos. Bijvoorbeeld producten van gerycled glas, hennep, hout, wol, bio katoen of afgekeurde KNMR-reddingspakken.
In de eigen drukkerij van P&P Projects maakten de Koplopers tijdens een workshop zeefdrukken kennis met dit prachtige ambacht. Het resultaat mag er zijn. Alle deelnemers konden goed thuiskomen met een custom-made bio T-shirt, zelf bedrukt met het Koploper embleem. Het bedrijf heeft een geavanceerde zeefdruk installatie en werkt met verf op waterbasis. Hiervan staan er slechts drie in Nederland. Dankzij een ‘luchtomwalste’ installatie en zonnepanelen, draait het bedrijf volledig op zelf opgewekte stroom. Tijdens de gezellige netwerkborrel na afloop maakten de Koplopers de cirkel rond. Met nieuw opgedane ideeën werden alweer de volgende acties in het eigen bedrijf uitgezet.
Lees hier meer over de kickoff van dit project en de deelnemers.
Op 8 maart 2024 wordt het afsluitende Koplopersymposium van deze groep gehouden bij DoeZoo in Leens. Wil je ook geïnspireerd worden door deze Koplopers? Meld je dan snel aan via onze agenda.