top of page

Koplopers Overijssel pakken door

Op 7 november kwamen de deelnemers aan de tweede groep Koplopers in Overijssel bij elkaar bij Hartman in Enschede voor de evaluatie, 5 maanden na het afsluitende Koplopersymposium. Zo konden we samen kijken welke stappen de Koplopers sindsdien hadden gezet. Conclusie: ze pakken flink door!


Uitkomsten evaluatie


Uit de evaluatie direct na afloop van het symposium bleek al dat de deelnemende bedrijven niet alleen tastbare stappen hebben gezet naar een duurzamer bedrijf, maar ook waardevolle inzichten hebben opgedaan en volop kansen zien voor verdere verbeteringen. Allemaal bevelen ze het project van harte aan bij andere ondernemers. Ze gaven aan dat de investering in tijd en energie ruimschoots word terugverdiend door de inzichten en praktische handvatten die zij ontvingen. Het project werd beoordeeld met een gemiddeld rapportcijfer van 8,2.


Sterke punten van het Koploperproject volgens Koplopers Overijssel
Sterke punten van het Koploperproject volgens Koplopers Overijssel

Tijdens de bijeenkomst vertelden de Koplopers welke vervolgstappen ze inmiddels hebben gezet, bijvoorbeeld:


Hartman: Interne samenwerking en heldere communicatie


Hartman, de winnaar van de Koploperprijs 2024 in Overijssel, heeft tijdens het project met een multidisciplinair team gewerkt. Dit zorgde voor een brede aanpak waarin verschillende afdelingen waren betrokken. Hoewel hun duurzaamheidsagenda concrete doelen bevat, merkte Hartman op dat de formulering vaak vrij technisch is. Om de communicatie met klanten en leveranciers te verbeteren, werkt Hartman nu aan een FAQ-sectie op hun website. Hierin worden hun duurzaamheidsinitiatieven in eenvoudige taal uitgelegd, zodat hun missie nog toegankelijker wordt voor een breder publiek. Ook sorteren ze zo voor op vragen van klanten, zodat ze niet steeds passief hoeven te reageren op allerlei vragenformulieren.


LJ Solutions: Studenten als duurzaamheidsversnellers


Ook LJ Solutions stelde een toegewijd team samen om te werken aan duurzaamheid. Met de hulp van een student als projectleider maakte het bedrijf grote stappen. Deze aanpak raden zij andere bedrijven ook aan. Dankzij deze samenwerking hebben ze nu een nieuw plan dat nieuwe mogelijkheden biedt op het gebied van duurzaamheid. Daarnaast zijn ze op hun industrieterrein een samenwerking aangegaan op het gebied van duurzaamheid.


IAA Architecten: Duurzaamheid in projecten


Het Koploperproject heeft veel losgemaakt bij IAA, zo vertelde directeur Theo de Bruijn. Uit de nulmeting bleek dat mobiliteit een van de grootste uitstootfactoren is, na de verhuizing naar een gasloos pand. Om dit aan te pakken, is er bijvoorbeeld een leaseprogramma voor fietsen voor medewerkers opgezet. De grootste impact van IAA zit echter in de projecten die ze realiseren. Daarover is veel kennis aanwezig, maar die was nog niet altijd goed gedeeld. Daarom heeft IAA intern inspiratiebladen ontwikkeld: A3-pagina’s met best practices uit eerdere eigen projecten. Deze bladen dienen als bron van inspiratie, waarmee duurzame kansen nu systematisch kunnen worden meegenomen in nieuwe projecten. Ook is een werkgroep in het leven geroepen die wekelijks duurzaamheid op de agenda heeft.


StadLandWater: Duurzaamheid borgen in de bedrijfscultuur


Stadlandwater liet in de nulmeting zien al goed op weg te zijn met verduurzaming, maar realiseerde zich gaandeweg dat er kansen liggen om duurzaamheid nog beter te borgen in hun organisatie en meetbaar te maken. Hier willen ze verder mee aan de slag. Ook willen ze zich richten op het vergroten van de intrinsieke motivatie onder medewerkers, zodat duurzaamheid nog meer een gedeelde waarde wordt binnen de organisatie. Ook bij StadLandWater zit de grootste duurzame impact in de projecten. Daarover is veel expertise aanwezig. De uitdaging zit erin om ook de opdrachtgevers hierin mee te krijgen.


Axxor: Routekaart voor de toekomst


Axxor heeft door het Koploperproject een duidelijke strategie ontwikkeld, maar ziet nu de behoefte aan een routekaart om verdere stappen helder en doelgericht uit te werken. Dit document moet hen helpen om de volgende fases in hun duurzaamheidsreis gestructureerd te doorlopen. Daarnaast is Axxor nu aan het voorsorteren op de CSRD.


SV Group: CO₂-Prestatieladder en innovatieve marketing


SV Group heeft gewerkt aan de CO₂-prestatieladder en wil hun kleinere bestelwagens elektrificeren. Ze hebben hiernaast externe hulp ingeroepen voor het berekenen van scope 3-emissies en het benutten van marktkansen. Hoewel hun huidige communicatie-factsheet nog beperkt is, ziet SV Group volop mogelijkheden om nieuwe marketingstrategieën te ontwikkelen om hun duurzaamheidsverhaal beter over te kunnen brengen.


BonsenReuling: Elektrisch vervoer, bewust printen en klanten helpen


Het accountantsbureau BonsenReuling ontdekte dat er veel CO2 wordt uitgestoten in het wagenpark. Zij hebben nu een regeling geïmplementeerd waarmee elektrisch rijden ook financieel aantrekkelijker wordt voor hun medewerkers, door een lagere eigen bijdrage te vragen. Bijna iedereen stapt nu over. Daarnaast printen ze alleen nog dubbelzijdig en hebben ze CSRD-leerkringen opgezet om hun klanten te helpen om zich hierop voor te bereiden.


Elkaar scherp houden


Tijdens de bijeenkomsten is er een mooie band ontstaan tussen de deelnemers. Ze willen dan ook graag contact met elkaar blijven houden om elkaar te bijven inspireren en scherp te houden. Roel Tromp van LJ Solutions bood direct aan om over enige tijd iedereen uit te nodigen voor een bezoek aan hun verduurzaamde pand. Een aantal deelnemers is inmiddels ook lid geworden van ons alumninetwerk Het KANNN.


De Rolf Groep kon helaas niet bij de bijeenkomst aanwezig zijn, maar ook zij zijn praktisch aan de slag gegaan met het vertalen van de uitkomsten naar een praktisch actieplan.


Een inspirerende blik op de toekomst


De ochtend werd afgesloten met een inspirerende rondleiding door de showroom van Hartman, waar deelnemers konden zien hoe duurzame initiatieven zich vertalen naar tastbare producten.


Stefanie Sijtsma, directeur marketing van Hartman verteld over de verduurzaming van het uitgebreide assortiment
Stefanie Sijtsma, directeur marketing van Hartman vertelt over de verduurzaming van het uitgebreide assortiment

Provincie


Het Koploperproject in Overijssel wordt mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Provincie Overijssel en is uitgevoerd door Esther Jansen van Wmkb en Jaap de Vries van DZyzzion.


Interesse om ook Koploper te worden?


Het Koploperproject heeft laten zien dat duurzame ontwikkeling veelomvattend is en door elke organisatie anders wordt ingevuld. Tegelijkertijd heeft het bewezen dat elke organisatie hier voordeel uit kan halen. Al meer dan 520 bedrijven en organisaties deden mee uit allerlei sectoren.


Benieuwd hoe jouw organisatie haar duurzame potentieel kan realiseren? Meld je aan voor een volgend Koploperproject en zet samen met andere vooruitstrevende bedrijven concrete stappen naar een duurzamere toekomst!

Comments


bottom of page