Wat betekent het om toekomstbestendig te ondernemen in de gastvrijheidssector? Wat kan je als ondernemer doen en hoe betrek je je gasten, medewerkers en leveranciers hierbij?
Dit was het centrale thema van het Koplopersymposium op donderdagmiddag 21 april in De Harmonie in Leeuwarden. Tien Koplopers, variërend van schouwburg en museum tot zeilschool en hotel, deden de afgelopen maanden mee aan een Koploperproject. Op het symposium deelden ze hun ervaringen en enthousiasme met een breder publiek.
Het Koploperproject
In het Koploperproject gaat een groep bedrijven gezamenlijk aan de slag om duurzaam en circulair ondernemen structureel op te pakken. Na een grondige nulmeting stellen ze een praktische duurzaamheidsagenda op en verbeteren ook hun communicatie. Daarbij kijken ze zowel naar hun bedrijfsvoering als naar hun product- en dienstverlening. De Koploperprojecten, waaraan inmiddels meer dan 450 bedrijven en organisatie deelnamen in meerdere provincies, zijn een initiatief van Jaap de Vries van DZyzzion uit Drachten.
Symposium
Dagvoorzitter Marriël Edzes begeleidde met veel enthousiasme het programma. Als eerste interviewde zij het Koploperteam (Jaap, Marlies en Marije) dat de deelnemers heeft begeleid. Namens de partners Ynbusiness, Vereniging Circulair Friesland (VCF) en Toerisme Alliantie Friesland (TAF) vertelde Hanneke Schmeink waarom zij dit project mede mogelijk maakten.
In een eerste talkshowronde interviewde Marriël de eerste groep Koplopers. Allemaal watersportgerelateerde bedrijven: Aquacamping en Jachthaven De Rakken, Jachthaven De Domp, Zeilschool Pean, Zeilschool Natuurlijk De Veenhoop en Jachthaven Hindeloopen. Om een beeld te krijgen van de bedrijven werd vooraf een zelfgemaakt mini-vlogje van elk bedrijf vertoond (bekijk hier de vlogjes van de eerste groep). Het enthousiasme straalde af van de groep. “We doen best veel, maar het vertellen erover zijn we vergeten”. Zo gaat Hans van Jachthaven De Domp zijn jaarlijkse 4.000 bezoekers via hun informatieboekje vertellen wat ze aan duurzaamheid doen.
Voor de pauze gaven leveranciers van circulaire producten voor de gastvrijheidssector een korte pitch van een minuut: Fryslân Fungies (oesterzwammen op koffiedik), Loofy’s (verzorgingsproducten), Circ (biovergister), Ekwadraat (aquathermie), Hydraloop (grijs water recycling), Pottle (hergebruik van glas) en De Stille Boot (elektrisch varen). In de pauze en tijdens de borrel gaven ze verdere uitleg over de mogelijkheden.
In de tweede talkshowronde was het de beurt aan Stadsschouwburg De Harmonie, Theater De Koornbeurs, Hotel De Walvisvaarder, Nieuw Allardsoog en Fries Museum. Ook zij hadden een enthousiaste vlog gemaakt (bekijk hier de vlogjes van de tweede groep). Ook deze Koplopers zijn voortvarend aan de slag, ook met het oog op de toekomst. Dick van Hotel De Walvisvaarder: “ik ben net opa geworden en wil aan mijn kleinkinderen een betere planeet achterlaten”
Bewustwording is nog geen gedragsverandering
Daarna was het de beurt aan Elisah Pals van Zero Waste Nederland. Zij vertelde een inspirerend verhaal over haar eigen reis en motivatie om afvalvrij te gaan leven en wat bedrijven kunnen doen om zo weinig afval mogelijk afval te produceren. Bijvoorbeeld door het toepassen van nudging en welke voordelen dat oplevert. Het gaat hierbij ook om minder verspilling van materialen, water en energie. Om voedselverspilling tegen te gaan had Elisah als tips om beter in te kopen, rekening te houden met no shows en na afloop gasten het overgebleven eten actief aan te bieden, bv. in een doggy bag.
Jachthaven Hindeloopen wint de Koploperprijs!
Het symposium werd afgesloten met de uitreiking van het de Koploperprijs aan de Koploper die de meest overtuigende communicatieopdracht heeft aangeleverd. Namens de jury (bestaande uit Geesje Duursma van restaurant De Pleats en zelf in 2013 winnaar van de Koploperprijs, Liesbeth Schievink van De Zaak van Interactie en Evert-Jan van Nijen, directeur van Vereniging Circulair Friesland) reikte Evert-Jan de Koploperprijs uit aan Jachthaven Hindeloopen. Zij waren de terechte winnaar door hun ambitieuze doelstelling, energieneutraal in 2030, en door hun challenges voor gasten en hun kinderen. Tenslotte ontvingen alle deelnemers het Koplopercertificaat.
Tijdens de borrel werden heel toepasselijk diverse duurzame hapjes geserveerd en werd nog veel nagepraat.
Meer informatie over het Koploperproject: www.Koploperproject.nl. Of neem contact op met Jaap de Vries van DZyzzion: info@dzyzzion.nl of telefonisch 0655 837273.
Bekijk hieronder een fotoimpressie van deze inspirerende middag.
Comentarios