Op 8 april vond het afsluitende Koplopersymposium plaats van twee Koploperprojecten, met in totaal 20 deelnemers uit de Groningen Stad en Groningen Zuidoost. Vanwege de coronamaatregelen kon het publiek het symposium volgen via een livestream. Zie hier een korte compilatie.
Kick-off
20 toekomstbestendige ondernemers pitchten hun resultaten van het Koploperproject toekomstbestendig ondernemen. Vanuit de thuisstudio van FC Groningen konden geïnteresseerde bedrijven de wervelende livestream-show volgen. Wethouder Chakor verrichte de opening en Wouter Gudde, directeur van FC Groningen trapte het symposium af.
Buiten op het veld worden de Koplopers warm ontvangen met een warme pizzapunt op een bodem van veldbonen uit de inspiratiewagen van de Snackbar van de Toekomst. Marco Agema stond met twee Young Food professionals van het Terra college garant voor een smakelijke ontvangst. Een innovatief arrangement van borrelboontjes, fruitleer, een smoothie en de overheerlijke bierborstelbrownie to-go kregen de Koplopers duurzaam verpakt mee.
Binnen liep ondertussen de spanning in de rustruimte op. Maar eenmaal aan tafel in de studio met tafelgastvrouw Jetta Post voelde je gelijk de ontlading. De thema’s waren gezondheid en lokale producten, energie en beweging, social impact, (bio)diversiteit en circulaire economie. Ze werden moeiteloos ingekleurd door 20 enthousiaste Koplopers. Het enthousiasme straalde van de glunderende gezichten af.
Sociale Impact, biodiversiteit producten
Merel van de Drie Gezusters legde uit hoe slimme data uit de ‘foodwaste monitor’ een flinke besparing op inkoop oplevert. Wessel van Hotel Prinsenhof is trendsetter met een uitgekiend en smaakvol alternatief voor het 6 gangen wijnarrangement. Victor van Sushi restaurant Imono en Meike van SKSG kinderopvang combineren gezonde voeding met plezier voor de jeugdige duurzaamheidsambassadeurs van de toekomst. Wat je jong leert is oud gedaan en daarom ligt er een gezonde sushi-workshop voor kinderen van 4-12 jaar op de plank die ze samen na corona uitrollen. Pieter van de Maripaan Groep (Jumbo Noord Nederland) stimuleert het gebruik van duurzame producten in de pop-up store Euroborg. Plastic-vrije zeepjes, voedzame vegan alternatieven en de in Nederland verbouwde Joan thee. Zo worden duurzame meters gewonnen in de schappen van de Jumbo winkels. Baxbier maakt werk van duurzame verpakking, hergebruik van bierborstel en brouwt met hemelwater. Brandmore maakt het verschil met duurzame producten voor de VVV-winkel in het Groninger Forum. De winkel ligt van A tot Z bomvol met verantwoord gemaakte Groningse producten.
Energie en beweging
In studio 2 bewogen intussen de andere Koplopers energiek mee, terwijl op het wandhoge scherm de body energizer van Basic Fit werd afgespeeld. Dankzij het Koploperproject zet Basic Fit als gezonde lifestyle ambassadeur sterk in op duurzaam bewust gedrag van klanten en medewerkers van ruim 800 sportclubs in heel Europa. Edwin Froma speelt de groene kaart van FC Groningen. De voetbalclub kantelt de wereldwijde negatieve trend van bewegingsarmoede in de regio. Met voetbalworkshops, training voor onderwijskrachten en wedstrijden wordt sport voor jonge kinderen dichterbij gebracht. De professionele trainers die wekelijks op sportclubs en scholen in de hele regio te vinden zijn, zijn in trek bij de jeugd. Albert Heijn Hoogkerk hergebruikt energie uit de koelsystemen in de winkel. Door middel van een warmtewisselaar is het gebouw van het gas af en lekker warm. Roossien Hoogwerktechniek specialiseert zich in modulair samengestelde trappen waardoor lassen overbodig en demonteren eenvoudig is. Afval is verleden tijd. Kwint Groep ontwikkelt met de leverancier van zeildoek een duurzame methode om restafval te beperken. Waterbedrijf Groningen past hergebruik van industrieel oppervlaktewater toe in o.a. fabrieken, waardoor verspilling van schoon drinkwater niet meer nodig is.
Sociale impact, circulariteit en biodiversiteit
MartiniZorg verkleint de afstand van de arbeidsmarkt op mensen met onontdekte talenten. Cliënten transformeren met begeleiding en coaching tot volwaardige zorgverleners. Schoonmaakbedrijf Effektief Groep geeft mensen de zorg en opleiding die ze verdienen en sluist medewerkers daarmee door de poort van de arbeidsmarkt. Alfa Accountants, Harrier Accountants & Bedrijfsadvies en Marketingbureau Ten Stripes zetten in op keten-impact. Zij begeleiden klanten strategisch met een duurzame bedrijvenscan, financiële oplossingen en een communicatie-strategie waarmee de klant concrete duurzame impact boekt. Leerbouwen maakt met de leerlingen onder meer grote bijen- en insectenhotels. Daarvan komt er een te staan in het gloednieuwe Koploperbos op bedrijventerrein Zuidoost. Hoveniersbedrijf Donkergroen leidde met de duurzame bedrijventerreinenscan minstens 5 Koploperbedrijven klimaatadaptief het nieuwe seizoen in.
Koplopercertificaten, winnaars en Koploperbos
Alle Koplopers ontvingen na afloop het Koplopercertificaat als bewijs van deelname aan het Koploperproject. Tenslotte reikte wethouder en juryvoorzitter Glimina Chakor de Koploperprijs uit. De winnaar van de groep Groningen Stad is SKSG Kinderopvang. In de groep Groningen Zuidoost werd een gedeelde eerste prijs uitgereikt aan Donkergroen en Harrier Accountants & Bedrijfsadvies. De ontvingen allemaal een fruitboom van een oud Gronings ras: symbool voor het continue groeiproces dat duurzaam ondernemen is. De komende generaties plukken hier de vruchten van!
Wethouder Chakor plantte tenslotte samen met vertegenwoordigers van de toekomstige generaties de eerste bomen van het Koploperbos. Hiermee gaan de Koplopers hun CO2-uitstoot compenseren en dragen ze bovendien bij aan de klimaatbestendigheid, biodiversiteit en aantrekkelijkheid van bedrijventerrein Zuidoost.
De hele uitzending is te vinden op Vimeo.
Bekijk hieronder een uitgebreidere foto-impressie.