top of page

Koplopers Assen bespreken actieplannen


Op 8 oktober kwamen de deelnemers aan het Koploperproject toekomstbestendig ondernemen in Assen bij elkaar voor een tweede uitwisselingsbijeenkomst, waarin de opgestelde actieplannen (DuOn-Agenda's) met elkaar werden besproken. De bijeenkomst vond plaats in de prachtige showroom van Meubelindustrie Slotboom in Assen.

Zoals gebruikelijk startten we met een introductie over het gastbedrijf, in dit geval door Dick Leenheer. Meubelindustrie Slotboom is vooral bekend als fabrikant van kasten en designmeubelen, onder de naam Interstar. Het bedrijf heeft een vestiging in Bosnië, waar het plaatmateriaal wordt gemaakt. Vervolgens worden de meubels in de fabriek in Assen gemonteerd en afgewerkt. In Assen is ook een eigen designafdeling. De Koplopers bezochten vervolgens in twee groepjes de fabriek en de showroom.

In de workshop werden vervolgens de actieplannen (DuOn-Agenda’s) naast elkaar gelegd en zijn veel ideeën uitgewisseld, bijvoorbeeld over praktische acties, zoals energiebesparing, zonnepanelen, elektrisch rijden, videoconferencing en vitaliteitsbeleid. Het viel de deelnemers op dat er veel overeenkomsten waren. Het begint vaak met beleid en 'Planet' wordt al het meest concreet ingevuld. Daar kunnen nog zoveel praktische stappen worden gezet. "Eigenlijk vreemd dat we daar nog zo weinig mee deden", stelde Oscar Otto van Kalsbeek BV.

De discussie ging voor een belangrijk deel over de borging van MVO in de organisatie. De DuOn-Agenda wordt hiervoor als een geschikte tool gezien. "Door deze op je reguliere overleg te zetten, wordt duurzaam ondernemen een permanent verbeterproces in plaats van losse acties", aldus Jaap de Vries van DZyzzion, die het project begeleidt. Dit formaat bevat niet alleen acties voor de verschillende duurzaamheidsthema's volgens ISO 26000, maar ook doelen, ambities en indicatoren om te kunnen meten of de ambities ook daadwerkelijk worden behaald. Ook worden per actie verantwoordelijke personen aangewezen en een tijdspad aangegeven.

Meerdere Koplopers hebben inmiddels werkgroepen ingesteld om medewerkers uit verschillende afdelingen actief te betrekken bij duurzaam ondernemen. Een ieder realiseert zich goed dat duurzaam ondernemen veel kan opleveren, maar het kost wel tijd om het goed op te pakken. Sommigen kunnen hiervoor ook tijd vrijmaken, maar bij anderen ligt dat lastig vanwege de drukte of vanwege het ontbreken van de juiste mensen hiervoor. Job de Bondt van De Bondt Fournituren lost dit op door binnenkort een stagiair in te schakelen. Uiteindelijk moet dat leiden tot een functieprofiel voor een medewerker die dit permanent kan oppakken als aanjager. Hij is ervan overtuigd dat dit zich heel snel kan terugverdienen. Jeroen van Boekenogen van WLN vertelt dat zijn functie eerst alleen ging over kwaliteit, maar er kwamen steeds meer stukjes bij over veiligheid, gezondheid, milieu en duurzaamheid. Nu komt hiervoor een aparte functie. Ook Jeroen is ervan overtuigd dat dit zich snel terugverdient. Trea de Vries van Inducon vult aan dat het wel heel belangrijk is dat de directie het MVO-beleid ook onderschrijft, met heldere normen en waarden, en de medewerkers uitnodigt om zelf met ideeën te komen, want zij weten vaak heel goed wat er mogelijk is op de werkvloer.

Jaap de Vries van DZyzzion gaf vervolgens een korte workshop over MVO-communicatie met tips en tricks over branding, marketing, interne communicatie, klantenservice en het voorkomen van greenwashing.

Aan het einde van de middag kregen alle Koplopers nog een communicatie-opdracht mee, waar ze de komende weken mee aan de slag gaan.

Dit project wordt op 28 november afgesloten met een groot Koplopersymposium in De Nieuwe Kolk in Assen. Binnenkort meer nieuws hierover.

Hieronder een kleine impressie van de bijeenkomst.

41 weergaven
bottom of page