Stadskanaal, 26 november 2018
Op de locatie van PuurIdee krijgen we meteen een heel nieuw beeld bij het begrip 'kantooromgeving'. In de grote open ruimte beneden zijn een achttal werkplekken 'gehuisvest', waardoor toch in besloten sfeer gewerkt en overlegd kan worden. Je kunt er ook snel even aanschuiven om iets af te stemmen. Dan neem je plaats op de schommel en word je er al wiegend aan herinnerd dat je 'onderweg' bent. Er is overal over nagedacht bij de inrichting van dit kantoor en dit betaalt zich uit in werkplezier en 'arbeidsvitaminen'. Na een warme ontvangst met thee en koffie worden de aanwezige Koplopers meegenomen via de uitnodigende trap, naast de glijbaan naar boven.
Deze tweede terugkoppelingsbijeenkomst staat in het teken van de kracht van samenwerking. Na een korte introductie van Reina Boels over de inhoud van de middag vertelt Geralt Nieuwenhuis over de bedrijven PuurIdee en Screencom. Dan gaan de Koplopers in duo's aan het werk. De actieplannen komen op tafel en worden 1 op 1 met elkaar doorgenomen. Bioboerderij Landleven heeft het bedrijf al bijna energieneutraal met een eigen EAZ-Windmolen en zonnepanelen op het dak. Bovendien worden het vlees, de groenten, gewassen en het fruit volledig biologisch geproduceerd. De zuivelproducten worden door Marijke onder het eigen streekmerk 'Westerwolds Goud' verwerkt op het bedrijf. De belangrijkste uitdaging volgens Harry is de tractor die rijdt nog niet duurzaam evenals een aantal andere bedrijfsmachines. Harry onderzoekt de overstap naar blauwe biologische diesel.
Bakker John Meinds is in gesprek met Bart Kuiper. Bart is chef-kok van restaurant 't Backhuys en ze vinden elkaar helemaal in een vaktechnische dialoog over het ambachtelijk bakken van brood. Bart bakt zijn eigen vers brood voor gebruik in zijn restaurant en doet interessante tips op van John Meinds, want die kent met zijn ruim 30 jaar ervaring de kneepjes van het bakkersvak. Maar ook de zorg voor de medewerkers komt uitgebreid aan de orde. Als alles goed loopt denk je soms dat een gedragscode of handboek overbodig is. De praktijk leert echter dat juist als iets niet lekker loopt in de arbeidsverhoudingen, goed vastgelegde afspraken een goede sfeer binnen het bedrijf ten goede komen. Omdat iedereen in het team dan weet dat werkgever en werknemer(s) heldere afspraken met elkaar hebben vastgelegd en men er ook aan gehouden kan worden. Het word teen gezamenlijke verantwoordelijkheid.
Margreet Wegman van de Rabobank Zuid en Oost Groningen heeft samen met het team al veel duurzame zaken in gang gezet. Zoals een educatief programma voor scholen. Het is mooi om ter plekke te zien hoe hierdoor, ook voor de andere Koplopers gelijk weer nieuwe kansen op samenwerking ontstaan. Een typisch voorbeeld van Koploper Kracht. Ook mobiliteit heeft binnen de Rabobank speciale aandacht, vooral omdat woon-werkverkeer door de medewerkers zelf als kansrijk is aangegeven. Twee elektrische bedrijfsauto's zijn in ieder geval al besteld. PuurIdee heeft een indrukwekkend actieplan opgesteld. Zij voeren MVO door in alle haarvaten van het bedrijf en door dit samen met het team te doen kan er veel werk verzet worden in relatief korte tijd. Er ontstaat een interessante discussie over de ethiek van duurzaam zaken doen. Waar leg je de grens? Waaraan werk je mee en hoe zorg je dat je onderdeel wordt van duurzame verandering? Boeiende vragen waar een aparte avond mee gevuld kan worden.
Tijdens de 'speeddates' neemt Mathijs Niehaus de leiding en gaan de deelnemers in 3 rondes van 3 minuten in groepjes uiteen met de opdracht om zoveel mogelijk product-ideeën te ontwikkelen. En dat geeft veel creatieve uitkomsten, verbazing, verwondering en plezier. Die producten houden wij nog even geheim, want we zitten nog midden in de laboratoriumfase. Nog even geduld tot het Koplopersymposium van 31 januari 2019. Daar zullen de nieuwe streekproducten worden gepresenteerd. Toch lichten we al een tipje van de sluier op want we mogen het door Reina Meinds meegenomen kersverse 'Westerwoldse Kwark' testen in drie smaken. Een engeltje op je tong. Weer een mooi voorbeeld van een unieke Koploper samenwerking tussen de bakker en de bioboerderij. Deze 'test' smaakt overtuigend naar meer van het Groninger land.
Als laatste onderdeel van de middag duiken we in een workshop communicatie, aangeboden door PuurIdee. Over strategie, perceptie en waarden. Kirstin neemt ons mee in de boeiende wereld van woord en beeld. Over zenden en ontvangen, aanraakpunten en een plek in het hoofd en hart van de klant. Iedereen is tot de laatste minuut geboeid en we krijgen een invuloefening mee naar huis. Als Koploperteam hebben wij de oefening inmiddels gemaakt en dat bracht wederom allerlei nieuwe inzichten en ideeën. Wat een kracht gaat er uit van dit ketenproject. Het is alsof elke actie dubbel doorwerkt en drie keer zo hard binnenkomt.
De Koplopers concentreren zich vanaf nu op de communicatie-opdracht. Hiermee maken zij een kans op de Koploperprijs die tijdens de slotmanifestatie op 31 januari a.s. in de Graanrepubliek van Bad Nieuweschans zal worden bekend gemaakt. Dat wil je echt niet missen, dus houd je mail goed in de gaten.