5 februari 2018
Een imposante ontvangst viel de Koplopers ten deel bij Koploper Clondalkin, producent in flexibele verpakkingen te Grootegast. Afgelopen maandag vond daar de tweede bijeenkomst van de Koplopergroep Westerkwartier plaats. Gastheer en vestigingsmanager Robert Schreurs heette iedereen hartelijk welkom op de productielocatie die in totaal zo’n 12000 m2 bestrijkt. Daarna gingen de Koplopers aan de slag met de Duurzaam Ondernemen (DuOn) agenda. De kers op de taart was een rondleiding door de fabriek.
Bioplastics
Clondalkin maakt wereldwijd verpakkingen. Iedereen kent de dropverpakking van Klene, fruit van Dole, Hak of de kant-en klaar producten van Heinz en Lassie in de supermarkt. Maar ook de verpakkingen van zeevruchten van het oer-Groningse bedrijf Heiploeg worden in Grootegast gemaakt. Clondalkin schaakt op verschillende duurzame borden. De eerste slag is gemaakt door de glas- en blikconserven te vervangen door de ‘staande zakverpakking’ voor soepen en sauzen, die in alle schakels van de keten flinke energiebesparing oplevert. De tweede stap is recycling aan de bron. Als plastic afval netjes in de goede afvalstroom terecht komt kan het worden hergebruikt als nieuwe grondstof. Daarin is nog een wereld te winnen met gedrag en wetgeving stelt Robert. De belangrijkste uitdaging echter is de omschakeling naar bioplastics. Daar komt steeds meer vraag naar en Clondalkin beschikt over een researchlab waar o.a. met inzet van studenten nieuwe verpakkingsvormen en materialen worden getest. Om de footprint te verkleinen heeft het bedrijf onlangs de focus van levering wereldwijd verlegd naar klanten in Nederland en Europa.
Praktijkervaringen
Na de presentatie van Robert, en na een korte, krachtige presentatie van de duurzame ambities van de gemeente Leek door Leon Teeuw, gaan de Koplopers aan het werk met hun partners als klankbord. Stap voor stap nemen ze doelen, ambities, indicatoren en acties met elkaar door. De DuOn-agenda voorziet in een leidraad waarmee de Koplopers de MVO-acties en ambities borgen en vastleggen. De Koplopers luisteren geanimeerd naar elkaars praktijkervaringen. Bij loonbedrijf Stuut vonden de jongens het onderwerp MVO in het begin maar niks. Rien Stuut: ’De grootste verandering is bewustwording, meedenkers krijgen. Onder een kopje koffie hebben we het erover en dan komt er heel wat over tafel’ Emo de Vries van kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang ‘De Jonge Wereld’ ervaart dit ook. ‘Gezonde voeding voor de kinderen is educatief belangrijk’ zegt hij en daarom gaf hij de medewerkers de opdracht om de 5 slechtste producten uit het aanbod te halen. De beslissing werd binnen dag genomen! Naast Ledverlichting leveren sensoren en bewegingsmelders direct bewustzijn op. Wim Buss van Buss ontwerp & inrichting vertelt enthousiast over zijn pas geïnstalleerde infraroodpanelen waarmee hij een heerlijke gerichte warmte creëert. Dit kan ook een oplossing zijn voor woningcoöperatie Vredewold. Ouderen hebben het snel koud en dan is deze oplossing een ‘perfect fit’. Binnenkort gaat Eddy langs in Aduard, om het zelf te ervaren. Jenze Kingma van Hotel Aduard ontving van de aanwezigen lof over de wijze waarop het bedrijf producten uit de regio op hun kaart zetten. Hilona en Wiebe Oldenburger van Wiebe Oldenburger Autoschade konden helaas niet aanwezig zijn.
Nieuwe verdienmodellen
Het bruist van de creativiteit bij de ondernemers. Wobbe Reindersma van de Gebiedscoöperatie Westerkwartier vertelt enthousiast over de arbeidspool Workcept, een sociaal verdienmodel voor werkgevers. Door verborgen werkloosheid op een slimme manier te koppelen aan leerwerkplaatsen wordt de kwaliteit van het werk verhoogd. Een win-win voor onderwijs, ondernemers en overheid.
Een nieuw verdienmodel kwam spontaan tot stand toen Rien Stuut zich realiseerde dat zijn vrachtwagens steeds leeg terug kwamen. Sindsdien composteert hij groenafval op zijn bedrijf en is dit een nieuwe productstroom geworden. Winst voor boer, natuur en inwoners door minder verkeersoverlast. Door de goede ervaring en de eindeloze visuele toepassingen neemt Wim de ‘design infraroodpanelen’ op in zijn eigen assortiment. Zo werken Koploperervaringen door als milieu-impact gecombineerd met comfort en verfraaiing van de werkplek. Kortom winst voor werkgever, werknemer en het milieu.
Perfect match
Bertus Zwerver van woningcooperatie Wold en Waard is aangenaam verrast door de resultaten die zijn gesprekspartner van Vredewold al heeft behaald met de Milieubarometer. Omgekeerd wisselen de heren een schat aan informatie uit over duurzaam vastgoedbeheer. Ze raken niet uitgepraat want ze hebben elkaar helemaal gevonden op de terreinen van zorg, welzijn en wonen. Een ‘match made in heaven’ uit de dagelijkse Koploperpraktijk.